دوستداران حیوانات

ساخت وبلاگ

 این مرحله از آموزش فرمان بخواب به سگ ، بعد از آموزش فرمان بشین به سگ خانگی باید انجام شود زیرا این دو آموزش تکمیل شده هم هستند.
 
آموزش فرمان بخواب به سگ

تشویقی سگ را وقتی نشسته است، باید روی زمین در مقابل چشمانش به جلو حرکت دهید. او ابتدا حالت سینه خیز دنبال تشویقی می کند. هنگامی که شما این حرکت را تکرارکنید، به مرور یاد می گیرد که با گفتن کلمه بخواب روی زمین بخوابد و آموزش فرمان بخواب به سگ انجام می شود زیرا پاهایش برای اینکه پوزه اش را به زمین نزدیک کند و تشویقی را بخورد، باید زانو بزند.

توجه: برای بهتر شدن نتیجه آموزش ها، لازم وقتی سگ به حال خود است و حرکاتی را که شما به او آموزش داده اید، انجام می دهد، چندین مرتبه به سگتان تکرار کنید که متوجه شود در حال انجام چه کاری است. به طورمثال وقتی سگتان خوابیده است بگویید: میشل بخواب! میشل بخواب!

این عمل باعث می شود معنی حرف شما را در حین آموزش بهتر بفهمد و آموزش خوابیدن به سگ ما بازتاب بهتری خواهد داشت.

دقت کنید آموزش فرمان بخواب به سگ خانگی، باید روی فرش یا جایی که هنگام خواب به بدنش لطمه ای وارد نشود، انجام شود.

توجه کنید که گاهی اوقات سگ به طور کامل در برابر خوابیدن ممانعت می کند. بنابراین تنها شما می توانید روانشناس سگ خود باشید و بدانید با چه روشی به او آموزش دهید.

میزان یادگیری و خلق و خو سگ ها با هم متفاوت است. به همین دلیل اگر روشی در امر آموزش جواب نداد، شما باید دنبال راه حل دیگری باشید و با صبر و حوصله روش دیگری را برگزینید. به عنوان مثال اگر با روش ذکر شده، خوابیدن را یاد نگرفت، شما می توانید رسا و بلند بگویید: میشل بخواب! و دست های جلویی سگ را به حالت خواب در بیاورید و در همون حالت خوابیده به او تشویقی بدهید.
 
نکته ای مهم درباره آموزش خوابیدن به سگ خانگی

توجه داشته باشید هیچ گاه هنگام آموزش با سگتان بازی نکنید. بازی، فرمان پذیری را در هنگام آموزش کم می کند.

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : آموزش فرمان بخواب به سگ خانگی ,فرمان بخواب به سگ ,تشویقی سگ,فرمان بخواب به سگ, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 398 تاريخ : يکشنبه 21 مرداد 1397 ساعت: 21:38

زمانی که شما به طور کامل آموزش فرمان بشین به سگ خود را یاد دادید، حال نوبت آموزش دست دادن به سگ خانگی فرا می رسد. نحوه آموزش دست دادن به سگ ، راحت ترین آموزش بعد از فرمان بشین به سگ می باشد که حالت صمیمی بین شما و سگتان ایجاد می کند. آموزش بزن قدش به سگ خانگی، روشی بسیار زیبا است که علاقه سگ به صاحب خود را نشان می دهد. این روش می تواند جایگزین روش های دیگری مانند پریدن روی صاحب خود یا لیس زدن وی شود.
 
آموزش دست دادن به سگ

ابتدا تشویقی سگ دلخواه او را در دستتان مشت کنید و به سمت یکی از دستان سگ ببرید. او ابتدا دست شما را بو می کند و سپس سعی می کند پنجه هایش را روی دست شما بکشد و دست مشت شده شما را باز کند.

وقتی پنجه اش را بالا آورد و روی دست شما کشید، دست مشت شده خود را باز کنید تا بتواند تشویقی را بخورد.

هرگز فراموش نکنید آموزش به سگ نیازمند صبر و حوصله و پشتکار شما می باشد. در نتیجه به یک بار آموزش اکتفا نکنید و مدام درحال تکرار فرامین یاد گرفته شده باشید.
 
آموزش بزن قدش به سگ

آموزش بزن قدش به سگ هم در همین سبک آموزشی می باشد. به این صورت که فقط دستتان را بالاتر نگه دارید تا پنجه هایش را بالاتر بیاورد. سپس دستانتان را حالت بزن قدش در مقابل صورت سگ قرار دهید. اگر سگ، پنجه هایش را بالا آورد، به او جایزه بدهید.

نکته ای بسیار مهم که همیشه باید در حین آموزش فرامین به سگ خانگی مورد توجه قرار دهید این است که درحین آموزش، با کوچکترین حرکت درستی به سگتان تشویقی دهید. این کار باعث می شود سگ شما در حین آموزش فرمان ها، هیچ گاه خسته و ناامید نشود و سریع تر یاد بگیرد.

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : آموزش دست دادن به سگ,آموزش بزن قدش به سگ , نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 423 تاريخ : جمعه 19 مرداد 1397 ساعت: 23:11

یکی از نگرانی های مهم صاحبان سگ و گربه های خانگی، مسافرت رفتن با پت خود می باشد. اولین نکته ای که در مسافرت با سگ و گربه خانگی خود باید رعایت کنید این است که آنها را به دامپزشکی ببرید تا از سلامتی کامل آنها اطمینان حاصل کنید.

قبل از مسافرت باید واکسیناسیون پت به طور کامل انجام شده باشد. از دامپزشک مربوطه بخواهید ناخن های سگ یا گربه خانگیتان را کوتاه کند و اگر گره مویی در بدنشان وجود دارد، از بین ببرد. بنابراین قبل از رفتن به مسافرت، بهداشت پت خود را کامل رعایت کنید.

به این نکته توجه کنید که مسافرت مانند خانه ی تمیز و بدون میکروب شما نیست. آلودگی پت شما را تهدید میکند و کک و کنه در لابه لای موهای سگ و گربه شما مخفی می شود.

اگر سگ خانگی پراسترسی دارید، حتما به دامپزشک بگویید که قرص آرامبخش به سگ بدهد. بالا آوردن سگ کاملا طبیعی است و ممکن است این امر چندین مرتبه اتفاق بیفتد. بالا آوردن سگ و یا گربه خانگی جنبه ی بیماری نداشته و فقط به دلیل تحریک سیستم تعادل حیوان و تکان های ماشین می باشد.

سعی کنید اگر مسیر مسافرت خیلی طولانی نیست، از غذا دادن به سگ خانگی پرهیز کنید.

در هنگام سفر با سگ یا سفر با گربه در ماشین، حتما در مسیر های طولانی، ۲ الی ۳ ساعت یکبار، پت را از ماشین پیاده کنید و کمی آب و غذا به او بدهید و بگذارید راه برود.

در مسافرت با ماشین حتما از قلاده ای که به کمربند ایمنی وصل می شود، کمک بگیرید. در غیر این صورت درون باکس و یا قفس های مربوط به خودشان استفاده کنید.

حتما توجه داشته باشید سگ را تنها در ماشین نگذارید. در بسیاری از کشورها این عمل جرم محسوب می شود و پیگیری از طرف پلیس را به همراه دارد.

باکس را هیچ گاه در آفتاب نگذارید. اگر هوا گرم بود، می توانید از دستمال مرطوب خنکی روی باکس استفاده کنید تا از گرمازدگی حیوان خانگی خود جلوگیری کنید.

توجه کنید در حین مسافرت با سگ ، هیچ گاه سگ خانگی را درون صندق عقب نگه ندارید.

در موقع حمل سگ با اتوبوس، اجازه ندهید که سگ آزادانه در اتوبوس حرکت کند زیرا باعث حواس پرتی راننده شده و جریمه پلیس را نیز به دنبال خواهد داشت.

قبل از مسافرت با سگ ، برای راحتی و عادت سگ خود، چندین بار سگ را با ماشین در مسافت های کوتاه ببرید.

مطمئن شوید که هتلی که برای اسکان انتخاب کردید، اجازه ورود حیوان خانگی شما را بدهند.

حتما از شناسنامه های الکترونیکی که میکروچیپ نام دارد و می توان از طریق پیگیری اینترنتی به تمام سوابق درمانی و واکسیناسیون حیوان خانگی دسترسی پیدا کرد، استفاده کنید.

میکروچیپ هم اندازه یک عدد برنج می باشد که دامپزشک در پشت گردن سگ می کارد و همین طور باید از پلاک های گردنی که مشخصات و شماره تلفن صاحب سگ نوشته شده است، استفاده کنید و در گردن سگ بیاندازید.

در روزهای ابتدایی سفر، سگ و گربه خانگی شما میلی به غذا خوردن نشان نمی دهد. این امر در گربه ها بسیار رایج می باشد و به دلیل استرس های در حین جابه جایی است.

گربه ها معمولا فقط در باکس مسقف دستشویی می کنند و در حین مسافرت با گربه، فقط کافی است باکس را جلو چشمانش بگذارید اما در سگ ها هنگامی که به مقصد رسیدید، در روز اول سفر، چندین بار سگ خانگی را روی پد راهنمایی کنید تا اشتباه دستشویی نکند.

 

گربه ها معمولا تمایلی به لباس پوشیدن ندارن اما همراه داشتن لباس برای سگ های خانگی ضروری می باشد. لباس وکفش باعث می شود بدن در برابر سرما و هم در برابر خراشیدگی های پوستی و پنجه ای حفاظت کند.

همراه داشتن قلاده امری بسیار حیاطی می باشد. حتما از قلاده های کتفی برای گربه ها و سگ های زینتی  استفاده کنید. قلاده های گردنی اصلا مناسب نیستند.

هیچ گاه به گربه خانگی اجازه ندهید در طول سفر در باغچه و چمن و خیابون راه برود. گربه ها خیلی زود بیماری قارچ را از محیط آلوده دریافت می کنند.

سگ های خانگی به راحتی جرب می گیرند و کک و کنه در گوش آن ها لانه می کند. همراه داشتن قطره های مخصوص تمیز کردن چشم و گوش سگ و گربه در مسافرت با سگ و گربه الزامی می باشد.

مراقب حملات سگ های بزرگ و ولگرد در برابر سگ های خانگی زینتی و گربه های خانگیتان باشید.

مراقب باشید حشرات موذی، بدن حیوان خانگی شما را نگزد.

 

قوانین حمل سگ و گربه با هواپیما

شرکت های هواپیمایی برای پذیرش حمل و نقل سگ خانگی شما نیازمند باکس دارای مجوز حمل و نقل که حاوی ظرف و غذا و آب می باشد و شما می توانید از پت شاپ ها تهیه کنید. همچنین به شناسنامه بهداشتی که برچسب های واکسیناسیون سگ و گربه خانگی روی آن چسبانده شده است، میکروچیپ که در بالا به آن اشاره شده است و اجازه نامه خروج از سازمان دامپزشکی کشور برای پذیرش سگ و گربه خانگی در هواپیما لازم است که می توانید از دامپزشک خود دریافت کنید.

 

وسایل لازم برای سفر با سگ و گربه خانگی

سگ و گربه های خانگی هم مانند ما انسان ها برای رفتن به سفر نیازمند وسایلی هستند که در طول سفر بسیار ضروری می باشد.

  • اولین اقدام برداشتن مقدار کافی پد دستشویی برای سگ و یا سینی دستشویی سگ می باشد. اگر گربه خانگی دارید، یک بسته خاک آنتی باکتریال مخصوص گربه و باکس مسقف دستشویی گربه نیز تهیه کنید.
  • تعدادی اسباب بازی که پت شما علاقه ی زیادی به بازی با آنها دارد و بازی با آنها احساس آرامش به پت می دهد.
  • استخوان های دنتال دار که جهت تلف کردن انرژی های اضافی و در سرگرم کردنشان نقش مهمی دارد.
  • همراه بردن یک بسته غذای خشک ۱ کیلویی که اندازه آن بستگی به تعداد روزهای مسافرت دارد. معمولا برای یک هفته مسافرت برای سگ های زینتی کوچک جثه و گربه های خانگی کافی می باشد.

در کل در طول مسافرت با سگ و گربه، شما باید مانند یک کودک از سگ و گربه خانگیتان مراقبت کنید تا سفری امن در کنار این کوچولوهای عزیز داشته باشید.

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : مسافرت با سگ و گربه خانگی ,سگ خانگی ,قبل از مسافرت با سگ ,قوانین حمل سگ و گربه با هواپیما ,وسایل لازم برای سفر با سگ و گربه خانگی, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 335 تاريخ : يکشنبه 21 مرداد 1397 ساعت: 21:37

 آموزش غلت زدن به سگ هم مکمل تعلیم بخواب به سگ می باشد. شما باید به طور کامل فرمان بخواب به سگ را یاد داده باشید و بلد باشد. سپس بعد از فرمان بخواب، تشویقی را ازگوشه پوزه اش به پشت سر سگ ببرید تا سگ به پهلو بخوابد. توجه کنید با کوچک ترین حرکتی که سگ خانگی شما در جهت یادگیری انجام می دهد، به او تشویقی بدهید. برای انجام این آموزش، سگ باید به طور کامل با شما ارتباط برقرار کرده باشد و احساس امنیت کند. آموزش غلت زدن به سگ ، از دسته آموزش هایی است که سگ به مرور یاد می گیرد.

توجه: هنگامی که سگ شما کامل غلت زده است، هیچ گاه به او تشویقی سگ ندهید زیرا باعث خفگی و پریدن تشویقی به گلوی او می شود. صبر کنید هنگامی که بلند شد به او تشویقی دهید و جایزه بگیرد.
 
آموزش مردن به سگ

آموزش مردن به سگ و یا شلیک الکی به او نیز این گونه است فقط به جای استفاده از عبارت "قل بخور" یا "غلت بزن" از حرکت دست برای شلیک و گفتن کلمه "بنگ بنگ" به معنای تیراندازی استفاده کنید. آموزش بنگ به سگ و مردن نیاز به تکرار مکرر دارد. آموزش مردن به سگ، از دسته آموزش هایی می باشد که جنبه بامزه بودن و تفریحی داشته و ازطرفی یک نوع بازی زیبا با سگ خانگیتان است. در آموزش مردن به سگ، همان لحظه سگ را تشویق به بلند شدن نکنید. سگ باید برای چند ثانیه در همان حالت برعکس بماند که معنی مردن دهد.

اگر روش های بالا جواب نداد، می توان همزمان با گفتن کلمه غلت بزن سگ را بلند کنید و برعکسش کنید. اگر با این حرکت، سگ شما استرس گرفت و ترسید و قصد داشت فرار کند، اصرار به انجام این فرمان نداشته باشید چون در دسته فرامین مهم نمی باشد.

اگر در حین آموزش، سگ خانگی شما در حال بازیگوشی باشد و بخواهد تشویقی را بدون هیچ زحمتی از شما بگیرد، با صدای بلند ابتدا فرمان بشین به سگ بدهید و بگذارید حواس سگ به خواسته شما و تشویقی در دستتان جمع شود. آموزش ها معمولا ۱۵ دقیقه، بازدهی خوبی دارد. هر فرمان را شما باید ۱۵ دقیقه آموزش دهید و بعد از آن سگ خانگی را به حال خود بگذارید تا غذا بخورد و استراحت کند. هیچ گاه سگ خانگی خود را با آموزش خسته نکنید.

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : آموزش مردن به سگ , آموزش غلت زدن به سگ ,سگ خانگی, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 385 تاريخ : يکشنبه 21 مرداد 1397 ساعت: 21:37

 سگ ها در طول زندگی مانند انسان ها امکان مبتلا شدن به بیماری های گوناگون در آنها زیاد است. گاه بیماری های سخت با طول درمان طولانی وگاه بیماری های کوتاه مدت با طول درمان بسیارکوتاه است. دراین میان چیزی که مهم می باشد پرستاری ما و البته تجویز دارو توسط دامپزشک است. در واقع استفراغ سگ خروج اجباری غذای هضم نشده و یا محتویات داخل معده او می باشد. سگ برای استفراغ نیاز به منقبض کردن عضلات داخل شکم خود دارد.

استفراغ در توله سگ ها بیشتر رایج می باشد چون معمولا حد میزان غذای مصرفی خود را ندارند و علاقه زیادی به پرخوری دارند. این صاحب حیوان است که با توجه به سن سگ خود باید به آن غذا دهد.

در قسمت های قبلی به طور کامل درباره آموزش غذای سگ و گربه و طرز نگهداری از آن توضیح داده شده است. در این مطلب درباره استفراغ سگ ها و علت استفراغ سگ خانگی صحبت خواهیم کرد.
 
علت استفراغ سگ خانگی

استفراغ سگ ها می تواند شروع بیماری های متنوعی باشد. در مطلب چگونه می توان از بیماری های کشنده سگ ها پیشگیری کرد؟ درباره راه های جلوگیری از بیماری های خطرناک توضیح داده ایم.

از جمله استفراغ هایی که نگران کننده نیست، استفراغ از روی ترس سگ می باشد و یا اینکه غذا را در حجم زیادی خورده و توان هضم نداشته است. در این صورت استفراغ سگها همراه با بادکردگی شکم سگ ها همراه است. شکم سگ مانند یک سنگ سفت می شود و سگ مدفوع نمی کند. در این صورت با یک یا دوبار استفراغ محتویات شکم سگ خارج می شود و شکم به حالت نرمال خود برمی گردد.

گاهی سگ ها در ماشین استفراغ می کنند که نشانه خطرناکی نیست و فقط به دلیل استرس وارد شده به سگ می باشد.

گاه استفراغ سگها نشانه بیماری های مهم تری می باشد از جمله زخم معده تومور ویا دیابت و انگل. در این گونه بیماری ها سگ مدام دچار حالت تهوع و استفراغ می شود. در این مواقع باید سریع به دامپزشک مراجعه کرد.

اگر در استفراغ سگ خود خون مشاهده کردید یعنی سگ شما مشکل خونریزی داخلی دارد. این خونریزی ممکن است از دهان سگ یا از روده ها باشد.

استفراغی که شکل و بوی مدفوع دارد ناشی از انسداد روده است.

اگر سگ شما حالت استفراغ به خود می گیرد ولی استفراغ نمی کند، مشکل نفخ دارد.

در بیشتر مواقع استفراغ سگها نشانه خوردن مواد محرک و غیر مغذی مانند یک کاغذ و سایر مواد غیر قابل هضم می باشد. در این مواقع سگ ابتدا مایع سفید و بعد مایع زرد رنگ بالا میاورد.

به طور کلی استفراغ سگها نشانه مهم اختلال در دستگاه گوارش سگ می باشد.

جلوگیری از استفراغ سگ

  • مدفوع سگ خود را مشاهده کنید که حالت نرمال داشته باشد.
  • به سگتان اجازه ندهید سراغ سطل زباله برود.
  • از دادن استخوان مرغ و یا دنده به سگتان خودداری کنید.
  • اجازه بازی با اشیاء کوچک را به سگتان ندهید زیرا موجب بلعیدن و خفگی در سگ می شود.

 

راه درمان استفراغ سگ

  • تا ۲۴ ساعت به سگ غذا ندهید.
  • آب کافی در اختیار سگ قرار دهید.
  • مرغ آبپز و برنج بدون روغن برای سگ بپزید و بعد ۲۴ ساعت به مقدار کم در اختیارش قرار دهید.
  • اسهال و استفراغ سگها به شدت موجب کم آبی در بدن سگ می شود بنابراین باید این کم آبی جبران شود.
  • آب را به صورت یخ در اختیارش قرار دهید تا حجم کمی از آب وارد معده سگ شود.
  • بعد از بهبودی، غذا را در حجم کم و دفعات بیشتر در اختیارش قرار دهید.

 

علائم کم آبی و تشنگی سگ

  • خشک شدن و عدم براقی در چشم سگ ها
  • پوست بدن سگ را بکشید اگر همان لحظه به حالت اولش برنگشت، یعنی دچار کم آبی است.
  • میزان تنفس بالا
  • ضعف و ناتوانی
  • آبریزش بینی

 

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : جلوگیری از استفراغ سگ ,راه درمان استفراغ سگ ,علائم کم آبی و تشنگی سگ, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 379 تاريخ : دوشنبه 8 مرداد 1397 ساعت: 2:52

سگ و گربه خانگی نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند. آنها دیگر در محیط بیرون از خانه زندگی نمی کنند تا برحسب غریزه، نیازهای خوراک و بهداشت خود را تامین کنند. سگ و گربه های خیابانی با خوابیدن و غلط زدن خود بر روی زمین خاکی، خود را تمیز می کنند اما پت خانگی نیاز به استحمام دارد. گربه ها و سگ ها به یک روش استحمام می شوند البته با فرق اینکه گربه از آب دوری می کند و سگ آب را دوست دارد. برای شستن سگ خانگی یا گربه خانگی نکاتی وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم.

سگ ها به طور غریزی شنا بلد هستند مخصوصا سگ های نژاد بزرگ ولی همه چیز به عادت یک حیوان خانگی برمی گردد. اگر ما در تولگی پت خود را حمام کنیم، در زمان بالغ بودن، ترسی از آب نخواهد داشت.

سگ به طور میانگین ماهیانه و گربه دو ماه یک بار احتیاج به استحمام دارد زیرا گربه ها برخلاف سگ ها، مدام در حال لیسیدن و تمیز کردن خود می باشند.

 

لوازم بهداشتی سگ و گربه

  • حوله: حوله باید مناسب با جثه پت باشد و باید حوله مخصوص گربه و سگ خود را تهیه نمایید.
  • شامپو: شامپو سگ یا گربه باید مناسب با جنس وکوتاهی و بلندی موی پت برا شستن سگ خانگی و گربه باشد. سگ ها و گربه های مو بلند معمولا نیازمند شامپوهایی هستند که حاوی نرم کننده و ضد گره می باشد تا موهای ابریشمی و نرمی بعد از حمام داشته باشند. شامپو خشک گربه یا سگ که به صورت پودری هستند، نیز مناسب می باشد اما باید خشک استفاده شود و برای داخل حمام کاربردی ندارد. شامپو نامناسب گاه موجب خشکی بدن و شوره مخصوصا در گربه میشود. PH بدن سگ و گربه با انسان متفاوت است؛ به همین دلیل هیچ گاه از شامپوهای انسانی برای پت خود استفاده نکنید. یکی از علت های خشکی پوست سگ و گربه، شوره است. شوره پوست بدن حیوان است که به دلایل مختلف باعث ریختن زود هنگام پوست بدن می شود که معمولا در لابه لای موی حیوان وجود دارد. یکی از علت های شوره گربه، منابع حساسیت زای موجود در خانه است که باید شناسایی شود و از محیط خانه دور شود.

از دیگر علل شوره سگ یا گربه می توان به انگل هایی مانند مایت کک و کنه اشاره کرد که باید توسط دامپزشک نمونه برداری شود و داروی مناسب تجویز شود.

دلایل دیگری مانند چاقی، سرطان، قرار گرفتن طولانی مدت درآفتاب و آب و هوای خشک موجب شوره گربه یا سگ می شود که که خشکی را می توان به کمک یک دستگاه بخور برطرف کرد.

  • مسواک و خمیر دندان: باید مخصوص پت باشد. خمیر دندان سگ و گربه با طعم های گوشت و مرغ است و حاوی دنتال برای از بین بردن جرم دندان سگ می باشد.
  • برس از دیگر وسایل بهداشتی سگ و گربه  می باشد.
  • ناخن گیر: ناخن گیر های مختلفی در پت شاپ ها وجود دارد که به صورت قیچی و … می باشد. اگر در هنگام کوتاه کردن ناخن احساس کردید ناخن در حال پودر شدن است، باید به دامپزشک مراجعه کنید زیرا از کمبود کلسیم رنج می برد. گرفتن ناخن پت با ناخن گیر سگ یا گربه یکی از اساسی ترین نیازهای پت می باشد.

ناخن کوتاه آراستگی را در پت شما نمایان می کند و از چنگ زدن و پنجول کشیدن به وسایل خانه و غیره ممانعت می کند. هم چنین از آلودگی هایی که طی مدت زمانی به ناخن هایشان نفوذ می کند، رهایی پیدا می کند. اگر ناخن های پت خود را کوتاه نکنید، به طور طبیعی بلند شده و به داخل پنجه ها فرو می رود و موجب زخم و عفونت می شود. هم چنین گاهی اوقات دیده شده که ناخن های بلند مانع راحت قدم زدن پت می شود.

نکته قابل توجه این است که در حیوانات خانگی ناخن های پاهای جلویی سریع تر از پاهای عقبی رشد می کند.

نحوه گرفتن ناخن سگ و گربه

ناخن سگ از یک پوسته بیرونی ویک بخش نرم که شامل عصب  و رگ های خونی است، تشکیل شده است که به عنوان quick نام گذاری شده است. قبل ازاینکه شما بخواهید ناخن پت خود را کوتاه کنید، باید با سگ خود دوست باشید و او در بغل شما احساس آرامش کند.

گاه ناخن های پت به رنگ سیاه است که دیگر رگ خونی در آن دیده نمی شود و شما باید ۲ میلی متر از قسمت مخروطی سر ناخن را بگیرید که آسیبی به رگ خونی نرسد. ناخن سگ و گربه را باید از جایی که رگ خونی تمام می شود، کوتاه کرد. گاه با یک تکان ناگهانی توسط پت، ناخن بیشتر از حد مجاز کوتاه می شود و خون ریزی می کند که باید ناخن را برای چند دقیقه در لیوان پر از آرد فرو برد.

در صورتی که شدت خونریزی ناخن سگ و گربه زیاد بود، یک ثانیه میله داغی را روی ناخن بگذارید تا خون فورا بند آید. اگر بند نیامد، فورا به دامپزشکی مراجعه کنید.

  • سشوار: پس از شستن سگ خانگی یا گربه، باید سشوار را با فاصله مناسب روی بدن حیوان به طور یکنواخت نگه دارید تا کاملا خشک شود.

 

نحوه شستن سگ خانگی و گربه خانگی

برای شستن سگ خانگی، ابتدا آب حمام را ولرم کرده پت را به آرامی به حمام میاوریم و ابتدا قطره ای و سپس آرام آرام آب را روی بدنش بریزید. سر حیوان آخرین قسمتی باشد که حمام می شود.

هر شخصی روش خاصی برای استحمام پت خود انتخاب می کند اما اگر وان کوچکی را نصفه آب کنید و پت را درون آب بگذارید تا هم آرامش خود حیوان حفظ شود و هم شما بتوانید به بهترین شکل پت را حمام کنید. دقت کنید در گوش و بینی حیوان به هیچ وجه آب نرود.

در هنگام شستن سگ با شامپو و سپس ماساژ دادن، فورا آب بریزید و مانع از لیسیدن و خوردن کف توسط پت شوید. در نظر داشته باشید شما یک حیوان کوچک را با خود حمام برده اید بنابراین مانند یک نوزاد او را سریع خشک کنید تا نفس حیوان در هوای مرطوب و گرم حمام نگیرد. هنگامی که کامل خشک شد، شروع به برس کشی نمایید. برس باید روزانه کشیده شود و مقدار مویی که قرار است در کل روز در خانه ریخته شود، توسط برس جمع می شود. شستن سگ و گربه با شامپو بچه توصیه نمی شود زیرا موجب شوره و خشکی پوست پت می شود.

علت های گوناگونی برای ریزش موی گربه و سگ در خانه وجود دارد مانند تغییر فصل رسیدن به سن بلوغ، خوردن غذاهای چرب و ادویه دار و … .

با دامپزشک خود مطرح کنید تا داروی مناسبی تجویز کند و یا از قرص های مخصوص ریزش موی سگ و گربه در پت شاپ ها تهیه کنید.

نکته ی بسیار مهم این است که حتما از پت شاپ ها و سایت های اینترنتی معتبر که نماد الکترونیکی دارند، خرید نمایید. متاسفانه این روزها جنس های تاریخ مصرف گذشته و غیر استاندارد در پت شاپ ها و سایت های غیر معتبر به وفور یافت می شود. پس در انتخاب کالاهای خود دقت کنید.

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : لوازم بهداشتی سگ و گربه , شستن سگ خانگی,نحوه گرفتن ناخن سگ و گربه ,نحوه شستن سگ خانگی و گربه خانگی, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 368 تاريخ : دوشنبه 8 مرداد 1397 ساعت: 2:49

سگ ها به دلایل مختلفی پارس می کنند و بسیاری از صاحبان سگ ها مشکل بسیار بزرگی با پارس سگ خود دارند و به دنبال راههای جلوگیری از پارس سگ خود هستند. اگر شما نیز این مشکل را با سگ خود دارید، باید ابتدا علت پارس سگ خود را بفهمید و سپس از پارس سگ جلوگیری کنید. در کل با مهارکردن سگ وگوش دادن به خواسته های اصولی سگ، میتوان جلوی پارس سگ را بگیریم.

سگ ها دنیای متفاوتی از انسان ها دارند و زبانی مانند انسان ها برای بیان خواسته هایشان ندارند. پس ما باید از دید سگ ها به دنیا بنگریم.

 

علت پارس سگها

  • سگ ها به مهمان های ما در هنگام ورود به خانه پارس می کنند.
  • سگ برای جلب توجه پارس می کند.
  • سگ در هنگام خستگی و بی حوصلگی پارس می کند.
  • سگ به اجسام جدید پارس می کند.

بنابراین سگ ها بیشتر به دلایل بالا پارس می کنند.

بعضی از نژادهای سگ زیاد پارس می کنند که برای نگهبانی مناسب هستند.

 

روش جلوگیری از پارس سگ

قلاده سگ، بهترین و مناسب ترین وسیله برای جلوگیری از پارس سگ می باشد در صورتی که در جای درست و با آموزش صحیح استفاده شود.

سگ ها باید یاد بگیرند هم گام با صاحب خود قدم بردارند. هم قدم شدن یعنی بند قلاده را در دست بگیریم و نگذاریم سگ جلوتر و عقب تر از خودمان حرکت کند.

در این صورت از بلاهای طبیعی مانند دنبال کردن یک گربه در خیابان و یا پریدن ناگهانی جلوی ماشین جلوگیری می شود.

قلاده ها متناسب با جثه و نژاد سگ انتخاب می شوند. برای سگ های نژاد کوچک و یا توله های نژاد بزرگ قلاده کتفی و کمری مناسب می باشد زیرا گردنی باعث خفگی و شکستن گردن سگ می شود.

قلاده های تربیتی برای سگ های جثه بزرگ استفاده می شود.

بند قلاده های متری برای سگ های ریز جثه و فانتزی استفاده می شود چون از استحکام کافی برخوردار نیستند.

بند قلاده های فنری به دلیل ارتجاعی بودن و راحتی، برای سگ های نژاد بزرگ استفاده می شود. جنس قلاده ها متنوع است: پارچه ای، چرم، لاتکس و… .

برای سگ های نژاد کوچک قلاده های تنی نیز استفاده می شود که به صورت لباس هستند.

هنگامی که سگ ها به اجسام بی تحرک پارس می کنند مانند گلدان خانه که به تازگی وارد خانه شده و سگتان مدام به آن پارس میکند. گلدان را در بالای میز نگهداری نکنید؛ چند روز اول روی زمین بگذارید تا سگ بتواند نزدیکش باشد و بویش کند. سگ ها برای شناسایی اجسام ابتدا در فاصله کم آن را بو می کنند و سپس نزدیکش می شوند. شما باید اجسام را لمس کنید تا سگ بفهمد که خطرناک نیستند. سپس با قلاده هم قدم با سگتان به اجسام جدید نزدیک شوید. اگر به جسم پارس کرد، بلند و رسا بگویید نه! نه! در هنگامی که سگ سکوت کرد

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : علت پارس سگها , جلوگیری از پارس سگ ,روش جلوگیری از پارس سگ, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 369 تاريخ : دوشنبه 8 مرداد 1397 ساعت: 2:47

سگ ها نیز مانند انسان ها نیاز به خوردن میوه دارند برخلاف تصور عده ای که فکر می کنند سگ ها میوه دوست نداشته و یا احتیاجی به خوردن میوه ندارند و تمام نیازشان با غذای خشک و مرغ و گوشت تامین می شود. این تصور اشتباه است؛ خوردن میوه برای سگ مفید می باشد. سگ ها بسیاری از ویتامین های بدنشان را از طریق میوه و سبزیجات به دست می آورند. در این مطلب درباره میوه های مناسب برای سگ ها ، میوه های مضر برای سگ و سبزیجات مفید برای سگ ها صحبت می کنیم و ارزش غذایی آن ها را بیان می کنیم.

میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر و مواد معدنی و انواع ویتامین و … می باشند. میوه های خشک مانند انجیر و خرما و آلو منبع پتاسیم است. معمولا ۱ ساعت قبل غذا و ۲ ساعت بعد غذا به سگ خود میوه بدهید.

گاهی اوقات خوردن خود میوه برای سگ خطری ندارد اما ریشه، ساقه، دانه، هسته، برگ و پوست بعضی از میوه ها برای سگ سم است  اما خوردن خود میوه مانعی ندارد. سیب، گیلاس، پرتقال، گلابی، زرد آلو، هلو جزو این دسته از میوه ها هستند.

سگ ها به بعضی از میوه ها آلرژی دارند. همیشه اگر می خواهید میوه جدید به سگتان بدهید، یک تکه کوچک از میوه را به او بدهید تا بخورد و سپس مقدار بیشتری در اختیار سگ قرار دهید.

میوه های مناسب برای سگ ها

  • هندوانه: هندوانه از جمله میوه مفید برای سگ می باشد. بسیاری از سگ ها از مشکل کم آبی (دهیدراتاسیون) رنج می برند که هندوانه بهترین گزینه برای رفع کم آبی بدن سگ می باشد. همچنین هندوانه حاوی ویتامین A و C می باشد.
  • پرتقال: منبع ویتامین ث است اما بسیاری از سگ ها طعم پرتقال را دوست ندارند.
  • بلوبری: این میوه از جمله میوه های مناسب برای سگ ها می باشد. بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای سگ ضرری ندارد.

 

سبزیجات مفید برا سگ ها

  • کلم ها: در انواع کلم املاح معدنی از جمله سولفات، نیترات، اکسیدهای آهن و گوگرد وجود دارد. کلم بروکلی، کلم سفید و کلم بنفش دارای ویتامین های B9، B6، B2، C و A می باشد. کلم بروکلی را به صورت غذای تشویقی سگ گاهی در کنار غذای او قرار دهید. گل کلم دارای مسدودکننده های قوی سرطان است و همچنین می تواند موجب تحریک روده شود.
  • نخود سبز: نخود سبز منبع ویتامین K، B و A و بسیار کم چرب و بی خطر برای سگ می باشد.
  • لوبیا سبز: دارای ویتامین های A و C است. هم چنین حاوی مواد معدنی چون اسید چرب امگا ۳، کلسیم، آهن، منیزیم، مس، منگنز، بتاکاروتن و ریبو فلاوین می باشد. سگ ها لوبیا را به صورت پخته و به صورت خام می توانند مصرف کنند.
  • اسفناج: اسفناج در رژیم غذایی سگ بسیار عالی است و به حفظ سلامت استخوان های سگ و عملکرد طبیعی خون کمک می کند

میوه های مضر برای سگ

  • انگور: این میوه برای سگ بسیار خطرناک است و خوردنش برای سگ حتی به صورت خشک شده کاملا ممنوع است و مصرف زیاد آن موجب مرگ سگ می شود.
  • آووکادو: این میوه موجب بیماری گوارشی در سگ می شود مانند اسهال و استفراغ و در کل برای سگ مسمومیت زا می باشد. درمطلب علائم و راه درمان استفراغ سگ ها به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.
  • سیر و پیاز: موجب کم خونی در سگ می شود.
دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : میوه های مناسب برای سگ ها ,میوه های مضر برای سگ ,سبزیجات مفید برا سگ ها, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 453 تاريخ : يکشنبه 21 مرداد 1397 ساعت: 21:36

شاید تابه حال شده باشد که از خود بپرسید چرا سگ گاز می گیرد و بخواهید دلیل گاز گرفتن سگ خانگی خود را بدانید. ما در این مطلب به دلیل گاز گرفتن سگ و راه های جلوگیری از گاز گرفتن سگ می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

دلایل گاز گرفتن سگ ها

سگ ها ذاتا نگهبان هستند و مهم ترین سلاح سگ ها به خصوص سگ های نژاد بزرگ در مقابل دشمن، دندان های آن ها می باشد. سگ ها با گاز گرفتن می توانند از خود و قلمرو زندگی خود دفاع کنند و دزد و دشمن را از مکان زندگی خود دور کنند.

در سگ های نژاد کوچک دلایل گاز گرفتن متنوع است. گاهی سگ های نژاد کوچک و زینتی آلفا شده و حالت پرخاشگر به خود می گیرند. سگ های آلفا حالت عصبی دارند و با نشان دادن دندان خود و غرش های پی در پی نشان از آلفا شدن می دهند. یکی از نشانه های سگ آلفا، گاز گرفتن صاحب خود و اطرافیان است. صاحب سگ هیچگاه نباید اجازه آلفا شدن سگ را نسبت به خودش دهد. آلفا شدن در رفتار سگ مشکل بسیار بزرگی است.

صاحب سگ همیشه باید در حال دستور و فرمان به سگ خود باشد تا سگ همیشه مطیع باشد. این صاحب سگ است که باید آلفا به سگ خود باشد. در صورتی که سگ آلفا شد، باید با مربی رفتارشناس سگ صحبت شود. در صورت گاز گرفتن سگ هار، آرامش خود را حفظ کرده و محل زخم را با آب و صابون بشویید. سپس به پزشک مراجعه کرده و به دستورات وی عمل کنید. گاز گرفتن سگ واکسن زده که واکسن ۸ گانه و هاری را زده است، موجب انتقال هیچ بیماری به انسان نمی شود.

یکی از دلایل گاز گرفتن سگ های نژاد کوچک، ترس و استرس ناشی از تنبیه فیزیکی سگ می باشد. هیچ گاه در هنگام آموزش به سگتان از تنبیه فیزیکی استفاده نکنید. همیشه درحال آموزش با سگتان رابطه ای دوستانه برقرار کنید.

توله سگ هایی که تا ۲ ماه و بیشتر با مادر و توله های دیگر زندگی می کنند، معمولا عادت گاز گرفتن ندارند زیرا توله ها برای درآوردن دندان شیری خود نیاز به ماساژ لثه دارند و به دلیل خارش لثه شروع به گازگرفتن مادر و توله های دیگر می کنند. هنگامی که توله ها همدیگر را گاز می گیرند، به نشانه اعتراض به همدیگر پارس می کنند و از خود دفاع می کنند. به این ترتیب نمی گذارند همدیگر را گاز بگیرند و به طور ناخودآگاه عادت گاز گرفتن ترک می شود.

 

درمان گاز گرفتن سگ خانگی

هنگامی که سگ های خانگی شروع به گاز گرفتن دست و پا می کنند، شما باید همان لحظه در دهان سگ، اسباب بازی سگ را قرار دهید تا متوجه شود فقط اجازه دارد وسایل خودش را گاز بگیرد. اگر همچنان ادامه به گاز گرفتن کرد، به آرامی و با انگشت دست چند ضربه اختیاری به پوزه سگ بزنید تا متوجه رفتار اشتباه خود شوند.

اما گاهی نباید برای گاز گرفتن سگ دلیل و منطق بیاوریم چرا که گاز گرفتن در ذات سگ می باشد به طور مثال:

  • هیچ گاه مانع غذا خوردن سگ ها نشویم چون در هنگام غذا خوردن بسیار جدی هستند.
  • سگ ها افراد جدید را تهدید به حساب می آورند و برای دفاع خود و صاحب خود گاز می گیرند
دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : درمان گاز گرفتن سگ خانگی ,دلایل گاز گرفتن سگ ها , گاز گرفتن سگ, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 356 تاريخ : يکشنبه 21 مرداد 1397 ساعت: 21:40

ممکن است پس از یک پیاده روی خسته کننده با سگ خود و غذا دادن به او هنگام استراحت، سگ تان به سمت شما بیاید و بلافاصله شروع به لیس زدن شما بکند. او این کار را آنقدر ادامه می دهد که تمام سر و صورت شما را خیس می کند. در چنین مواقعی در مورد لیس زدن سگ خود نگران می شوید و سعی می کنید از این عادت او جلوگیری کنید. در این صورت باید بدانید که علت زیاد لیس زدن سگ چیست؟ آیا با لیس زدن من دچار بیماری خاصی می شوند؟ لیس زدن سگ نشانه چیست؟

 

دلیل لیس زدن سگ و راه جلوگیری از آن

اغلب سگ ها لیس زدن را از دوران تولگی خود یاد گرفته اند مانند بسیاری از عادت های اشتباه دیگر مثل مدفوع خواری و … . لیس زدن سگ به منظور ابراز علاقه و سرگرم شدن وی با شما می باشد.

روی بدن انسان همیشه مقداری نمک وجود دارد که باعث شده طعم بدن به شوری بزند به همین دلیل سگ ها شما را خوشمزه می دانند و لیس می زنند.

شما می توانید به راحتی سگ خود را از لیسیدن منع کنید به این صورت که در هنگام لیسیدن شما، می توانید مانع این حرکت شوید و بلند و رسا بگویید میشل نه! اگر این حرکت را دیگر تکرار نکرد،

دلیل لیس زدن سگ می تواند علاقه زیاد باشد زیرا سگ ها معمولا هنگام توجه و صحبت با او و چشم در چشم شدن که نشانه های علاقه است، شروع به لیسیدن صاحبان خود می کنند.

آن ها معمولا قسمتی از بدن را که زخم است یا درد دارد، لیس می زنند. این یک رفتار کاملا غریزی است. بزاق دهان سگ دارای خاصیت آنتی باکتریال است و از جمله فواید بزاق دهان سگ این است که می تواند محل زخم را فورا بهبود ببخشد. البته لیس زدن زیاد موجب باز شدن زخم و ایجاد عفونت می کند. به طور مثال سگ شما جراحی عقیم سازی شده است و مدام محل جراحی را لیس می زند. شما باید از گردنبند الیزابت استفاده کنید چرا که بر روی زبان سگ پرزهایی وجود دارد که با کشیدن این پرزها بر روی سطح زخم باعث التهاب و بازشدگی زخم می شود.

سگ ها عادت دارند با لیس زدن خود را تمیز می کنند. سگ ماده بعد از زایمان توله هایش، آن ها را لیس میزند. این حرکت به دو منظور انجام می شود:

  • موجب تمیزی توله ها می شود.
  • لیسیدن توله تازه به دنیا آمده موجب هوشیاری او می شود.

سگ ها گاهی اوقات در هنگام استرس و نگرانی شروع به لیسیدن خود می کنند. آن ها با لیسیدن مکرر موجب التهاب پوست خود نیز می شوند. بنابراین در چنین مواقعی باید به دامپزشک مراجعه کنید.  

 

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : دلیل لیس زدن سگ و راه جلوگیری از آن ,لیس زدن سگ , نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 417 تاريخ : يکشنبه 7 مرداد 1397 ساعت: 3:01

سگ ها موجودات دوست داشتنی و در عین حال بسیار مظلوم هستند. به همین دلیل صاحبان سگ ها علاقه زیادی به خوشحال کردن آن ها دارند. گاه سگ ها به صورت عادی نیز ترکیب صورتشان غمگین به نظر می رسد که این عامل ریشه در نژاد سگ دارد. بعضی از نژاد سگ ها چشمان بی حال و صورت رو به پایینی دارند که به ظاهر غمگین هستند. اما در مواقعی سگ ها به دلایل بسیاری واقعا ناراحت و یا افسرده می شوند و افسردگی سگها در صورت و چشمان آن ها نیز مشخص است.

هیچ گاه سگتان را مدت خیلی زیادی تنها نگذارید. سگ ها تمام افکار و خوشی زندگیشان در شما که صاحب مطلق او هستید، خلاصه می شود.

هنگام تنها گذاشتن سگ در منزل، سگ ها در گوشه ای نشسته و به سوی در نگاه می کنند زیرا بسیار موجودات باوفایی بوده و در محبت کردن به صاحب خود هدفمند هستند. پس هیچ گاه بی دلیل آن ها را از خود نیازاریم.

گاه سگ ها از یک بیماری خاصی رنج می برند که می توان دلیل ناراحتی آن ها باشد. هم چنین سگ ها اگر طولانی مدت غمگین باشند، افسردگی می گیرند.

 

علائم افسردگی در سگ ها

  • تغییر رفتار های ناگهانی: ممکن است متوجه شوید که مدتی است دیگر سگ شما علاقه به بازی با اسباب بازی های محبوب خود و خوراکی های خوش مزه ندارد.
  • خواب: متوجه می شوید که بیشتر ساعات روز، سگ شما در گوشه ای دور از چشم اعضا خانواده به خواب می رود. این یکی از نشانه های افسردگی سگ می باشد.
  • سگ های افسرده دم خود را بین دو پای خود رو به پایین قرار می دهند که نشانه ی مهمی از افسردگی است.

 

علت افسردگی سگها

  1. واگذار کردن سگ و عوض شدن صاحب سگ
  2. توجه زیاد به عضو جدید خانواده
  3. افزایش سن سگ
  4. اگر صاحب سگ افسرده باشد، سگ او نیز به مرور افسرده و غمگین می شود.
دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : افسردگی سگها ,علت افسردگی سگها ,علائم افسردگی در سگ ها , نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 305 تاريخ : يکشنبه 7 مرداد 1397 ساعت: 2:55

بسیاری از سگ های جوان در هنگام هیجان کنترل ادرار خود را از دست می دهند مانند زمانی که بعد از چند ساعت صاحب خود را می بینند و از شدت هیجان کنترل ادرار خود را از دست می دهند. ادرار سگ هنگام هیجان و به صورت ناگهانی با تجویز دارو و یا تنبیه فیزیکی و لفظی امکان پذیر نیست. تنها راه حل این مشکل رفتار درست و بی اعتنایی شما برای مدت کوتاهی به سگتان است. شما هستید که وظیفه دارید مشکلات رفتاری سگ خود را مدیریت کنید. ادرار سگ هنگام هیجان رفتاری کاملا غیرارادی است.

 

عوامل ادرار سگ هنگام هیجان

  • ترس و استرس
  • افسردگی و ناراحتی
  • درگیری ذهنی
  • خوشحالی ناگهانی

ادرار سگ هنگام هیجان ربطی به آموزش ادرار سگ ندارد و دو مسئله کاملا مجزا هستند. سگ های نر معمولا به هنگام هیجان به صورت قطره ای ادرار می کنند.

اگر دلیل ادرار سگ ها که به صورت ناگهانی رخ می دهد، ترس در سگ شما باشد، باید علت را ریشه یابی کرد و عامل ترس را از بین ببرید.

 

نحوه ارتباط با سگ چگونه است؟

برای اینکه مشکل های رفتاری در سگ خود را حل کنیم، ابتدا باید رابطه ای دوستانه و صمیمی با او ایجاد کنیم. اما چگونه با سگ ارتباط برقرار کنیم؟

سگ ها با دم تکان دادن، پارس کردن و لیس زدن احساس خود را بیان می کنند.

شما می توانید با صحبت کردن با سگتان رابطه برقرار کنید. شاید سگتان معنی تک تک واژه های شما را نفهمد اما لحن شما را به خوبی درک می کند. هنگام صحبت می توانید سگتان را نوازش کنید تا به شما اطمینان کند.

 

نشانه های سگ افسرده چیست؟

ارتباط با سگ افسرده کمی دشوار است چرا که ابتدا باید افسردگی را در سگ خود از بین ببرید.

سگ های افسرده در هنگام راه رفتن دم خود را بین دو پای عقبی خود رو به پایین نگه میدارند و هنگام نزدیکی با شما می نشینند و یا می خوابند. تنها راه حل درمان سگ افسرده، محبت ومهربانی به وی می باشد.

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : عوامل ادرار سگ هنگام هیجان ,نشانه های سگ افسرده چیست ,نحوه ارتباط با سگ چگونه است, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 324 تاريخ : يکشنبه 7 مرداد 1397 ساعت: 2:52

هنگامی که حیوان خانگی را نگهداری می کنید، باید مراقب تمام علائم غیرعادی در پت خود باشید و پس از دیدن این علائم فورا به دامپزشک مراجعه کنید. پیشگیری از بروز بیماری های خطرناک تنها راه حل نجات حیوان خانگی شما می باشد. دلایل گوناگونی برای کف کردن دهان سگ شما وجود دارد که خود شما بهتر از هرکسی می توانید علت کف کردن دهان سگ را جویا شوید و مشکل را با دامپزشک مربوطه در میان بگذارید.

 

دلیل کف کردن دهان سگ

  • فعالیت و جنب و جوش زیاد باعث ایجاد کف در دهان سگ می شود.
  • خوراکی های بد مزه بزاق دهان سگ را افزایش می دهد.
  • هنگامی که سگ شما استرس و ترس زیادی دارد، تشکیل کف بر روی دهان سگ امری طبیعی است.
  • خوردن مواد سمی و حتی خوردن قرص ضد انگل نیز موجب ایجاد کف دهان سگ می شود.

 

علائم بیماری هاری در سگ ها

هنگامی که دهان سگ شما کف می کند، اولین فکری که به سمت شما می آید این است که آیا سگ من دچار بیماری هاری شده است؟

احتمال این که سگ واکسن زده دچار بیماری هاری سگ ها شود، بسیار کم است. بیماری هاری سگ معمولا با حالت پرخاش و غر زدن و بزاق شدید دهان سگ همراه است. اگر علائم ذکر شده را در سگ خود مشاهده کردید، فورا به دامپزشکی مراجعه کنید.

 

بزاق دهان سگ

گاه حالت تهوع در سگ ها موجب بزاق شدید و نفس نفس زدن می گردد. ترشح بزاق شدید در سگ نگران کننده است و باید فورا به دامپزشکی مراجعه شود.

 

چرا بزاق سگ نجس است؟

عده ای بر این باورند که بزاق سگ نجس است و یا تماس با بزاق سگ موجب بروز بیماری در انسان می شود. این موضوع کاملا خرافه است و هیچ بیماری از طریق بزاق دهان سگ سالم به انسان منتقل نمی شود.

از جمله فواید بزاق سگ این است که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. در بزاق سگ ها آنزیم های هضم کننده وجود ندارد و فقط به غذا کمک می کند تا راحت تر داخل معده منتقل شود. سگ هایی که در بلعیدن مشکل دارند، در تنفس نیز دچار مشکل می شوند و در اکثر مواقع کف روی دهانشان تشکیل می شود.   

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : کف کردن دهان سگ ,دلیل کف کردن دهان سگ ,علائم بیماری هاری در سگ ها ,بزاق دهان سگ, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 311 تاريخ : پنجشنبه 4 مرداد 1397 ساعت: 1:40

ایگواناها هم مانند سایر حیوانات بیمار می شوند اما از بیماری های ایگوانا می توان با تشخیص به موقع در مراحل اولیه پیشگیری کرد. صاحبان این جانوران باید از لحاظ جسمی و ظاهری ایگوانا را بررسی کرده و با کوچکترین تغییر بیماری را تشخیص دهند. سپس ایگوانا را پیش دامپزشک متخصص خزندگان برای انجام مراحل درمان ببرند.

 

انواع بیماری های ایگوانا و راه درمان

در زیر ۱۲ نوع از بیماری های ایگوانا که ممکن است به آن مبتلا شود بیان کرده و علائم و راه درمان این بیماری ها را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

 

بیماری سوختگی پوست ایگوانا

همانطور که می دانید خزندگان موجوداتی خونسرد هستند، به همین دلیل ایگوانا ممکن است بیش از حد به منبع گرمایی موجود در محیط زندگی اش که اغلب تراریوم است، نزدیک شود. منبع گرمایی مورد استفاده برای تراریوم اغلب لامپ UVB است و زمانی که حیوان در تماس نزدیک با لامپ باشد، ممکن است سطح پوستش دچار سوختگی شود. سوختگی پوست یکی از بیماری های ایگوانا می باشد. این سوختگی ها ممکن است در حد یک لکه یا تاول باشند ولی اگر رسیدگی نشود، ممکن است عفونت کنند و مشکل ساز شوند. توصیه می شود در ابتدای سوختگی، محل مورد نظر را با بتادین یا Nolvasan استریل کنید و پس از آن یک لایه نازک پماد آنتی بیوتیک روی پوست بزنید. در مورد سوختگی های شدید که می توانند به سرعت عفونی شوند، باید از داروهایی مانند پماد سوختگی یا پماد Debridement استفاده کنید. این داروها برای کاهش درد و ترمیم بافت از دست رفته مفید هستند. در هر صورت بهترین کار این است که قبل از انجام هر کاری به دامپزشک متخصص مراجعه کنید.

 

خراش صورت و بینی ایگوانا

اگر ایگوانا را داخل قفس نگهداری می کنید، ممکن است با این مشکل روبرو شوید زیرا زمانی که حیوان احساس ترس کند یا عصبی شود و یا اینکه بخواهد خودش را از داخل قفس رها کند، سر و صورتش را به میله های قفس می کوبد و این امر موجب صدمه دیدن پوزه و صورت ایگوانا می شود. بهتر است برای جلوگیری از این مشکل از تراریوم به عنوان محل زندگی حیوان استفاده کنید. تراریوم ها از جنس شیشه هستند و محیط امنی برای ایگوانا فراهم می کنند. شما می توانید فضایی را برای پنهان شدن ایگوانا در داخل تراریوم ایجاد کنید، تا در صورت لزوم بتواند به آنجا پناه ببرد و دیگر خودش را به در و دیوار نزند.

 

قطعی و شکستگی دم ایگوانا

دم برای ایگوانا نقش یک اندام دفاعی را دارد زیرا به دلیل ساختاری که دارد می تواند از آن مانند یک شلاق استفاده کند و به این ترتیب دشمن را از خود دور نگه می دارد. مارمولک ها این توانایی را دارند که اگر دم قطع شود آن را دوباره ترمیم کنند. (اگر دم با شیء سختی برخورد کند ممکن است دچار شکستگی یا حتی قطع شود) هر چقدر سن پائین تر باشد، قدرت ترمیم هم بیشتر است و زمان کمتری لازم است تا دم دوباره رشد کند، اما با بلوغ این سرعت و قدرت کمتر می شود. دامپزشک برای درمان شکستگی دم ایگوانا که جزو بیماری های ایگوانا است، آن را گچ می گیرد. اگر دم ایگوانا قطع شود، حیوان دچار خونریزی شدید می شود. درمان حتما باید توسط دامپزشک صورت گیرد. در این مرحله، اول از همه باید جلوی خونریزی گرفته شود، سپس با یک گاز استریل خون را از سطح بدن حیوان پاک کرده، بعد از آن قسمت قطع شده دم را در پودر Styptic فرو کنید تا خونریزی سریع بند بیاید. در مرحله بعد بدن را با بتادین تمیز کرده و مجددا از مواد بند آورنده ی خون استفاده کنید. این کار را باید چند روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که محل قطعی دم باید خشک باشد و رویش را پماد آنتی بیوتیک بزنید. سپس باند پیچی کنید تا زخم کاملا خوب شود. بهتر است در این ایام رطوبت محل زندگی ایگوانا  70% باشد. حیوان را حمام نکنید و به او اجازه آب تنی ندهید. مراقب باشید که محل زندگی حتما عاری از هرگونه میکروب و عفونت باشد. بهتر است قفس را با محلول آب و بتادین رقیق شده کاملا بشویید.

 

بیماری عفونت چشمی ایگوانا

عفونت چشم یکی از بیماری های ایگوانا می باشد که در صورت عدم مراقبت، حیوان به آن دچار می شود. چشم یکی از اعضای حساس و در معرض خطر است. اگر چشم ایگوانا دچار خراش شود، ممکن است عفونت کند و عفونت در نهایت اگر درمان نشود، می تواند باعث نابینایی حیوان شود. شما باید دقت کافی به چشم حیوان داشته باشید و بدانید که چشم همیشه باید براق و کاملا بدون ترشح باشد. به محض مشاهده هرگونه مشکلی باید به دامپزشک مراجعه کنید.

 

بیماری یبوست ایگوانا

هضم حیوان کاملا به تغذیه روزانه بستگی دارد. زمانی که ایگوانا دچار یبوست شود، عمل دفع به صورت منظم انجام نمی شود. بنابراین می توان یبوست را یکی از بیماری های ایگوانا به شمار آورد. در دو صورت ممکن است ایگوانا دچار یبوست شود: یکی به دلیل وجود انگل های داخلی که برای پیشگیری از یبوست در ایگوانا، انجام تست انگل ضروری است. دوم به دلیل اینکه ممکن است ایگوانا مواد مورد استفاده در بستر محیط زندگی اش مانند شن، ماسه، خرده چوب و یا دانه های ریز پلاستیکی را خورده باشد. برای درمان یبوست می توانید ایگوانا را در معرض نور آفتاب طبیعی قرار دهید و هر روز او را با آب گرم حمام کنید تا روده ها تحریک شوند و عمل دفع آسان تر شود. از مواد خوراکی ضد یبوست مانند روغن مینرال، روغن Cat Hairball (یک روغن خوراکی مخصوص گربه ها برای هضم موهایی که می خورند) و Petroleum Jelly زیر نظر دامپزشک نیز می توانید استفاده کنید.

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : بیماری های ایگوانا, ایگوانا ,بیماری سوختگی پوست ایگوانا ,قطعی و شکستگی دم ایگوانا, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 295 تاريخ : پنجشنبه 4 مرداد 1397 ساعت: 1:34

لاک پشت ها خزندگانی آرام و کم تحرک هستند و امروزه به عنوان حیوان خانگی در آکواریوم ها نگهداری می شوند. در مطلب زیر درباره انواع لاک پشت ها ، نحوه نگهداری، تغذیه و تشخیص طول عمر لاک پشتها صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

 

تشخیص نر و ماده لاک پشت ها

  • لاک پشت نر دارای دماغه بلندتری نسبت به لاک پشت ماده می باشد.
  • پنجه های لاک پشت نر کشیده و پهن است و ناخن های بلندی دارد.
  • لاک پشت ماده دارای دم کوتاه و نازک تری است.
  • دم لاک پشت نر ضخیم و بلند است.
  • لاک زیر شکم نر بیضی شکل وبه صورت صاف و محدب است.
  • لاک زیر شکم ماده ها پهن و در وسط دارای فرورفتگی بسیار کمی است.

 

انواع لاک پشت ها

  1. لاک پشت آبی
  2. لاک پشت خاکی

 

لاک پشت ها چقدر عمر میکنند؟

  • لاک پشت آبی معمولا ۳۰ تا ۴۰ سال عمر می کند.
  • رشد لاک پشت آبی آهسته است و می توان از نظر جثه تا حدی به میزان سن لاک پشت پی ببریم.
  • بلوغ لاک پشت آبی در ۸ یا ۵ سالگی شکل می گیرد.
  • بلوغ  در لاک پشت خاکی در ۲۰ سالگی شکل می گیرد.
  • لاک تیره نشان دهنده بلوغ کامل است.
  • برای تشخیص سن لاک پشت توجه کنید که هر چه سن لاک پشت کم تر باشد، لاک آن شاداب تر و سالم تر است

دو گروه لاک پشت زمینی در ایران زندگی می کنند:

  • لاک پشت مهمیزدار: لاک پشت مهمیزدار در هنگام بلوغ ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر طول دارد. این گونه بیشتر کاهو و خیار و سیب و سیب زمینی و توت و ریحان دوست دارند.
  • لاک پشت روسی

 

لاک پشت چند سال عمر دارد؟

انواع لاک پشت ها گاهی اوقات بر اثر ترس، میل به غذا خوردنشان کم می شود.

عمر لاک پشت ها بستگی به تغذیه، محل زندگی، آزاد بودن، ورزش کردن و نحوه نگهداری آن ها دارد.

نمی توان سن لاک پشت را از طریق حلقه های فلسش تشخیص بدهید زیرا این حلقه ها فقط تا زمانی که بلوغ کامل شود رشد می کنند و بعد از سن بلوغ دیگر هیچ حلقه ای تشکیل نمی شود.

 

تغذیه لاک پشت

لاک پشت های آبی که سن بیشتری دارند، تمایل به خوردن سبزیجات دارند. لاک پشت های ماده از لاک پشت های نر اندام بزرگ تری دارند.

 

نگهداری از لاک پشت

در طبیعت لاک پشت هایی که رشد سریع تری دارند، لاکشان بیشتر در معرض خطر و شکستگی است. نور آفتاب برای لاک پشت های جوان بسیار ضروری است. 

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : لاک پشت ,تغذیه لاک پشت ,لاک پشت چند سال عمر دارد ,تشخیص نر و ماده لاک پشت ها, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 356 تاريخ : پنجشنبه 4 مرداد 1397 ساعت: 1:32

ساخت لانه برای پرندگان کار مهیج و سرگرم کننده ای است و باعث آرامش پرندگان نیز می گردد. بهار فصل تخم گذاری پرندگان است و آن ها به لانه برای نگهداری جوجه ها نیازمند هستند. شما با ساخت یک لانه چوبی می توانید پرندگان را از باران و سرما محافظت کنید.

 

روش های ساخت لانه برای پرندگان

می توان با وسایل ساده یک لانه برای پرندگان درست کرده و به درخت یا دیوار آویزان کنید. برای این منظور راه های متنوعی برای ساخت لانه پرنده با وسایل دور ریختنی وجود دارد که ما در این مطلب به شما آموزش می دهیم.

 

 

ساخت لانه پرنده با چوب بستنی

می توان با چیدن چوب بستنی در کنار همدیگر دیواره های لانه را بسازید و سقف شیروانی آن را با آلومینیوم ضد آب کرده و از چسب چوب برای چسباندن تکه های چوب بستنی استفاده کنید. کف لانه را با پنبه دانه پر کرده و در جایی که در دسترس پرندگان است، آویزان کنید.

 

ساخت لانه پرنده با کارتون

اگر لانه را در جایی که در دسترس باران نیست، می گذارید می توانید با مقوا و یا کارتون کفش نیز لانه درست  کنید. فقط کافی است در ورودی مخصوص پرنده درست کنید که اغلب به شکل دایره قیچی می شود.

ساخت لانه پرنده با بطری

به منظور ساخت لانه برای پرندگان می توان با بطری ۱٫۵ لیتری آشیانه درست کرد. به این صورت که بطری را عمودی نگه داریم و در وسط بطری، دایره ای با کاتر به عنوان در لانه ببرید و داخل بطری پنبه دانه بریزیم. بطری را رنگ کنید تا تاریک شود چرا که پرندگان جای تاریک را برای تخم گذاری انتخاب می کنند و با یک نخ کاموا گره شده در سر بطری، به درخت آویزان کنید.

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : روش ساخت لانه برای پرندگان , لانه پرنده ,لانه پرنده با بطری ,لانه پرنده با چوب بستنی, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 308 تاريخ : پنجشنبه 4 مرداد 1397 ساعت: 1:27

یکی از دلایل محبوب بودن آفتاب پرست ها به خصوص آفتاب پرست پلنگی متنوع بودن رنگ این جاندار می باشد و این خصوصیت باعث جذب علاقمندان بسیاری برای نگهداری این حیوان در خانه شده است. آفتاب پرست پلنگی در ماداسگار زندگی می کند و تا ۵ سال عمر این جاندار می باشد.

ویژگی های آفتاب پرست پلنگی

آفتاب پرست ها به هیچ عنوان دوست ندارند که مورد نوازش قرار بگیرند زیرا این کار باعث ایجاد استرس و ترس بسیار زیادی در این حیوان می شود ، بهتر هست فقط تماشاگر تنوع رنگ این جاندار شگفت انگیز باشید.

آفتاب پرست نر در قیاس با ماده این حیوان از تنوع رنگی بیشتری بهره مند می باشد، نر و ماده ی این جاندار در ۶ ماهگی به بلوغ جنسی می رسد به همین دلیل برای ماده این حیوان تولید مثل قبل از یک سالگی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

اندازه ی بدن آفتاب پرست نر حدود ۳۰ الی ۴۵ سانتی متر می باشد.

روش های نگهداری از آفتاب پرست پلنگی

برای نگهداری این گونه استفاده از آکواریوم های شیشه ای توصیه نمی شود به دلیل اینکه در آکواریوم ها هوای مناسب و مورد نیاز این حیوان یافت نمی شود در ضمن اگر این خزنده خود را در شیشه ببیند باعث ترس و استرس او می شود.

برای نگهداری او با پهترین گزینه استفاده از جایی از جنس PVC با ارتفاع مناسب می باشد. برای زیبا تر شدن محل نگهداری این خزنده می توانید از گیاهان مصنوعی و تزئینی استفاده کنید.

هم چنین دمایی که این حیوان را می شود در آن نگه داشت حدود ۲۴ تا ۳۲ درجه در روز و ۱۸ درجه در شب می باشد و در زمان آفتاب گرفتن ۳۵ درجه سانتی گراد است. تابش UV  یکی از نیاز های این خزنده است که در طی روز باید به مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت به او تابیده شود. دیگر نیاز های او تابش آفتاب می باشد و حتما باید زمانی که آفتاب می گیرد مکانی برای استفاده از سایه فراهم شود تا دچار گرمازدگی نشود.

دیگر شاخص حیاتی برای این خزنده رطوبت بالا حدود ۶۰ الی ۸۵ درصد می باشد. این رطوبت را می توان از طریق اسپری و پاچیدن آب تامین کرد. آفتاب پرست نیازی به گذاشتن ظرف آب در محل نگهداریش ندارد زیرا آب مورد احتیاج خود را از طریق قطره های آب روی گیاهان تامین می کند.  برای کنترل و بررسی این دو شاخص مهم و حیاتی حتما باید از رطوبت سنج و دما سنج استفاده کرد.

غذای مناسب برای این حیوان مخلوطی از جیرجیرک ها و کرم ابریشم در طی روز می باشد زیرا  این خزنده حشره خوار است و به هیچ عنوان نباید از حشرات وحشی استفاده کرد به دلیل اینکه امکان دارد این حشرات به آفت کش ها آلوده باشند. آفتاب پرست از گیاهان موجود در خانه هم تغذیه می کند.

زمانی که پانتر سیر می باشد نباید طعمه زنده در کنارش باشد زیرا باعث آسیب رساندن به خزنده می شود و نباید غذای بیشتر از اشتهایش را در اختیارش قرار داد.

از مواد مغذی برای این خزنده می توان به کلسیم و ویتامین D3  اشاره کرد و هم چنین کمبود ویتامین آ می تواند باعث عوارض چشمی در این حیوان شود.

باید دقت کرد که تغذیه ی مناسب برای پانتر با توجه به سن، جنس، وزن مورد بررسی قرار می گیرد و حتما باید دو بار در سال این خزنده مورد چک آپ دامپزشک قرار بگیرد.

 

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : آفتاب پرست پلنگی ,آفتاب پرست,ویژگی های آفتاب پرست پلنگی ,روش های نگهداری از آفتاب پرست پلنگی , نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 324 تاريخ : چهارشنبه 3 مرداد 1397 ساعت: 3:40

مارهایی که از طبیعت گرفته شده ند، دارای استرس و حالت پرخاش هستند. همچنین این مارها دارای بیماری و انگل های خاصی هستند. قبل از تصمیم برای نگهداری مار به عنوان حیوان خانگی درباره تغذیه و نحوه نگهداری مار و طریقه رام کردن اطلاعات کافی را به دست بیاورید. قبل از خرید مار به عنوان حیوان خانگی از سالم بودن وی اطمینان پیدا کنید. نشانه های مار سالم در زیر آورده شده است.

 

نشانه های سلامتی در مار به عنوان حیوان خانگی چیست؟

  • عدم پوسیدگی دهان مار
  • پوست بدن مار باید حالت طبیعی داشته باشد.
  • چشم مار براق و کاملا باز باشد.

 

انواع مار های غیر سمی خانگی

  1. مار ذرت
  2. شیر مار

 

مارهای خطرناک برای نگهداری

  1. بوآی برمس
  2. مار آبی
  3. مار سبز
  4. بوآی درختی
  5. مار های آناکوندا
  6. و همه مار های سمی

نکات مهم برای نگهداری مار در خانه

  • مارها در طول سال پوست اندازی می کنند. پوست اندازی مار یک امر طبیعی است. در بعضی از فصول سال، مار به طور کامل پوست قدیمی خود را از دست داده و پوست جدید جایگزین آن خواهد شد.
  • برای تنظیم دمای محیط زندگی مار از پد های حرارتی استفاده کنید.
  • در خانواده هایی که کودکان زیر ۵ سال دارند، نگهداری مار به عنوان حیوان خانگی توصیه نمی شود.
  • برای رام کردن مار باید روزانه آن را در دست بگیرید و با او بازی کنید.

 

تغذیه مار ها

طعمه باید هم اندازه پهنای بدن مار باشد. می توان از موش های یخ زده ای که قبل از مصرف هم دمای محیط شده است، برای تغذیه مار استفاده کرد. معمولا دو الی سه هفته یکبار مار نیاز به غذا خوردن دارد. مار های جوان معمولا در فواصل کوتاهی غذا میخورند. بهتر است بدانید یکی از بیماری های رایج در مارها، مشکلات انسداد سیستم گوارش است.

 

طول عمر مار چند سال است؟

  • طول عمر مار ذرت بین ۵ تا ۱۰ سال می باشد.
  • شاه مار بین ۱۵ تا ۱۲سال عمر می کند.
  • پیتون توپی تا ۳۰ سال عمر می کند.
دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : مار به عنوان حیوان خانگی ,نشانه های سلامتی در مار ,انواع مار های غیر سمی خانگی ,مارهای خطرناک برای نگهداری ,نکات مهم برای نگهداری مار در خانه, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 295 تاريخ : چهارشنبه 3 مرداد 1397 ساعت: 3:37

 اشاره:

اگرچه صید آبزیان بی­قصد و غرض صورت نمی­گیرد، امّا مصرف آن­ها به حساب نیازهای انسانی متفاوت است. بهره­برداری غذایی و نیز استفاده­های زینتی ـ زینت­های آرایشی و نگه­داری آن­ها در آکواریوم ـ ، تفریحی، ورزشی، اقتصادی، صنعتی، آزمایشگاهی و دارویی از مصارف عقلایی آبزیان شمرده می­شود که بسیار قابل توجه بوده و باید در جای خود بررسی گردد. در این نوشتار گذری کوتاه بر این مباحث داریم:

استفاده زینتی

با این­که انسان­ها دارای سلیقه­های گوناگون می­باشند، امّا در به­کارگیری اشیای مختلف زینتی سازگارند. آبزیان یکی از منابع مهمّ دست­یابی به تزیینات به شمار می­آیند که گاه با انجام تغییرات ساده یا پیچیده، طراوت بخش فضای زندگی هستند. دو کفه­ای­ها و حلزون­های دریایی به خوبی دارای این اثرند. برخی حلزون­ها به عنوان دکمه­های زینتی برای لباس استفاده می­شوند و گونه­هایی از صدف­ها و مرواریدها در جواهرسازی کاربرد دارند.

فقه اسلام نه تنها این امور را نهی نمی­کند، بلکه نسبت به مصرف صحیح و اصولی آن تشویق می­نماید؛ چرا که کشش و گرایش انسان به زیبایی ودیعه­ی الهی و جزو ارزش­ها به شمار می­آید.

همچنان که صاحب تفسیر گران­سنگ المیزان در ذیل آیه­ی شریفه­ی: (.... وَتَسْتَخْرِجوُا مِنْهُ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا...)([1]) می­فرماید: مقصود از استخراج زینت برای پوشیدن لؤلؤ و مرجانی است که از دریا گرفته می­شود و زنان خود را با آن می­آرایند.([2])

استفاده تفریحی

نگه­داری آبزیان در آکواریوم و کلکسیون­ها از جمله استفاده­های تفریحی مجاز است. صید ورزشی نیز از اقسام استفاده تفریحی می­باشد.

آبزیان یکی از منابع عمده­ی اقتصاد بعضی کشورها به حساب می­آیند. درآمد ارزی حاصل از صید، فروش و صادرات این نعمت­های الهی می­تواند به عنوان یکی از شاخص­های رشد ارز و نیز اشتغال زایی شمرده شود.

قواعد عمومی قراردادها مانند وجود شرایط کافی برای طرفین قرارداد؛ همچون قصد، اختیار، بلوغ و نیز قواعد عمومی کالای مورد معامله از جمله؛ معلوم بودن کالا و قابلیت تسلیم آن و ... که در فقه معاملات آمده است باید رعایت شود. ازاین­رو می­توان گفت: بهره­مندی عقلایی و شرعی­خواه در زمینه خرید و فروش و تجارت یا دیگر کاربردهای اقتصادی بلامانع است.

استفاده صنعتی

استفاده از آبزیان در امور صنعتی و آزمایشگاهی تا آن­جا که مغایر قواعد عمومی فقه آبزیان نباشد، بدون اشکال است. می­توان از روغن ماهی­ و بعضی سموم آبزیان برای درمان بیماری­ها استفاده نمود. استفاده­ی درمانی از فرآورده­های ماهی بدون فلس با اجازه­ی مجتهد جامع الشرایط و به تشخیص پزشک متعهد در شرایط اضطراری نیز یکی از موضوعات روز است که در نوشتارهای بعدی به این گونه مصارف می­پردازیم. این مقاله نگاهی به بررسی استفاده تغذیه­ای به عنوان مشهورترین مصرف دارد.

استفاده تغذیه­ای

توجه عموم انسان­ها در طول تاریخ به آبزیان نگاه تغذیه­ای بوده است. امروز نیز این موضوع بخش عمده­ای از مطالعات و پژوهش­های علمی را به خود اختصاص داده است.

تغذیه از ماهی

ماهی مشهورترین نوع از اقسام آبزیان به شمار می­آید. کشور ما با داشتن آب­های شمال و جنوب امکان دسترسی به این نعمت الهی را بسیار آسان کرده است. با این وجود نوع ماهی­ها به حسب دریا متفاوت­اند:

1. ماهی­های دریای خزر (حوزه­ی جنوبی دریای خزر؛ بخش آب­های ایران).

2. ماهی­های خلیج فارس و دریای عمان.

براساس برخی پژوهش­ها تا کنون حدود 100 گونه ماهی در جنوب دریای خزر یافت شده است.([3]) از انواع ماهی­های خلیج فارس و دریای عمان نیز تا کنون 380 گونه شناسایی گردیده است.([4])

تغذیه از غیر ماهی­

خوردن آبزیان غیر از ماهی و میگو در فقه ما حرام است و بر این مطلب ادعای اجماع شده است. در برخی از روایات نیز این حکم آمده است. از آن­جمله در روایت موثق عمار از امام صادق(علیه السلام) نسبت به حیوان دریایی به نام ربیثا پرسش شد. امام7 فرمود: ای عمار ما آن را از ماهی­ها نمی­دانیم.([5]) تعلیل به این­که حیوان نام برده از ماهی­ها نیست؛ نشان دهنده این است که از حیوانات دریایی فقط ماهی قابلیت خوراکی برای انسان را دارد.

همچنین درباره­ی برخی از آبزیان تصریح به حرمت تغذیه شده است، مانند: گوشت صدف­های دریایی یا رودخانه­ای و همچنین گوشت قورباغه، خرچنگ و لاک پشت.

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : ابزیان ,نگه­داری آبزیان در آکواریوم , ماهی­های دریای خزر ,خوردن آبزیان, نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 273 تاريخ : چهارشنبه 3 مرداد 1397 ساعت: 3:30

لاک‌پشت گوش‌قرمز (نام علمی: Trachemys scripta) نوعی لاک‌پشت آب شیرین بومی جنوب ایالات متحده آمریکا و شمال مکزیک است.[۱] این لاک‌پشت در بیش از ۳۰ کشور دنیا به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود.[۱] رهاسازی این حیوانات در طبیعت باعث آثار زیانباری بر زیستگاه‌های غیر بومی از جمله رقابت با لاک‌پشت‌های بومی و انتقال انگل‌هایی که خود به آن‌ها مقاومت دارد به لاک‌پشتهای بومی و تأثیر مخرب بر بی‌مهرگان و گیاهان تالاب‌ها شده است. از همین رو اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست لاک‌پشت گوش‌قرمز را در فهرست بدترین ۱۰۰ گونه مهاجم دنیا قرار داده‌است.[۲]

جمعیت‌های غیربومی لاک‌پشت گوش‌قرمز اکنون در استرالیا، اروپا، آفریقای جنوبی، جزایر کارائیب، اسرائیل، بحرین، جزایر ماریانا، گوام و شرق آسیا دیده می‌شوند.

طول ماده این حیوان به ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر و نر آن به ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر هم می‌رسد. وجه تمایز این حیوان لکه قرمز مشخص در پشت چشم و در دو طرف صورت آن می‌باشد.[۱]
حیوان خانگی

نگهداری این لاک‌پشت به‌عنوان حیوان خانگی پس از جنگ جهانی دوم مرسوم شد و چون برداشت این حیوان از طبیعت به جمعیت این گونه آسیب رسانده بود، مزارع پرورش لاک‌پشت در آمریکا تأسیس شدند و در دهه ۱۹۶۰ حدود ۱۵۰ مزرعه به پرورش این لاک‌پشت می‌پرداختند. در ۱۹۷۵ اداره مواد غذائی و داروئی ایالات متحده آمریکا فروش لاک‌پشت‌های کوچک‌تر از ۱۰ سانتیمتر را ممنوع کرد، زیرا بچه لاک‌پشت‌های کوچک ناقل بیماری‌های سالمونلا و آریزونا به انسان هستند.[۲]

در دهه ۱۹۸۰ صادرات سالانه لاک‌پشت گوش‌قرمز از آمریکا ۱ تا ۲ میلیون در سال بود. این رقم در نیمه‌اول دهه ۱۹۹۰ به ۳ تا ۴ میلیون در سال و در ۱۹۹۶ به ۷٬۸۸۴٬۶۳۴ لاک‌پشت رسید.[۲]

در دسامبر سال ۱۹۹۷ قانونی در مورد ممنوعیت واردات لاک‌پشت گوش‌قرمز، به منظور حفاظت از گونه‌های داخلی وحشی وضع گردید و بسیاری از کشورها واردات این گونه مهاجم را به کشور خود ممنوع و مجازات‌های سنگینی را برای نگهداری، خریدوفروش و رهاسازی این حیوان در طبیعت وضع کردند، چراکه بسیاری از صاحبان این لاک‌پشت‌ها به‌دلیل رفتار تهاجمی و گازهای دردناکش آن‌ها را در طبیعت رها می‌کردند و لاک‌پشت گوش‌قرمز بدلیل نداشتن دشمن طبیعی به‌سرعت تکثیر شده و زیان‌های زیادی را به اکوسیستم‌های محلی وارد می‌کرد.[۲]

دوستداران حیوانات...
ما را در سایت دوستداران حیوانات دنبال می کنید

برچسب : لاک‌پشت گوش‌قرمز ,لاک‌پشت,نگهداری لاک‌پشت گوش‌قرمز , نویسنده : پیمان میرانشاهی myloveanimal بازدید : 276 تاريخ : چهارشنبه 3 مرداد 1397 ساعت: 3:23